Dagens ”Att-göra -lista.”

Den som är uppmärksam ser att listan är skriven i både svart och blått bläck. Fick ta till min beprövade metod att skriva dit saker som jag gjort medans jag gör det jag har på listan, för att få nåt att bocka av.

Äta lunch, den första punkten, gick smärtfritt. Finturken och jag mumsade i oss grillad kyckling med sallad och potatissallad innan vi gav oss i kast med badrumsskåpsbelysningen.

Det var tur att vi började mätta och glada.

Här är Finturken in action! Vi fick lossa på skruvar och använda milt våld för att komma åt lysrören. Innan vi förstod att milt våld var det enda rätta fastnade jag med fingrarna i skåpet. Vi skrattade så vi grät, och konstaterade att det måste finnas ett annat sätt. Kan inte tänka mig någon hantverkare som på fullaste allvar står och monterar ett skåp på det här viset! När vi våldat lite gick det bättre!

Vad vi hade inte hade gjort var sätta i proppen i handfatet, så vips så var en av småmuttrarna i vattenlåset. Där fick vi lägga till ”rensa avloppet i handfatet” till listan.
Men lysrören lös, båda två! Visste inte ens att jag hade två lysrör där, det är bara ett som funkat förut. Så här ljust har det aldrig varit i badrummet! Nöjda gav vi oss i kast med nästa punkt, byta hatthylla i hallen.

Hatthyllan har legat i vardagsrummet och samlat damm sedan jag hittade den i en container i maj.

Medans jag tömde mina gamla hatthyllor på jackor, hundtäcken, vantar, pandamössa, benvärmare och annat jox, bytte Finturken mina spotlights i hall-taket. Vilket jag naturligtvis fort skrev upp på listan så jag kunde bocka av! Väggen i hallen är den enda i lägenheten som inte är betong. Hade införskaffat molly-plugg att fästa hatthyllan ”Nostalgi” med. 8mm borr stod det på förpackningen. Borrade med 8mm borr. Det blev ett stort hål och pluggen fäste inte. Nu har vi spacklat igen hålen efter de två gamla hatthyllorna och så ska vi borra nya, mindre hål åt hatthyllan nån annan dag.

Mina jackor, hundtäcken, vantar, pandamössa, benvärmare och annat jox ligger numer på sängen. Vilket säkert också kan vara praktiskt, på nåt vis.

Gick in i badrummet och skulle tvätta av mig spackel. Lyset funkade inte! Det var lika svart som i morse. Vi tussade iväg på affär´n och köpte nya glimtändare. De sista som fanns.

Vi bytte glimtändare och det funkade inte ändå. Om man skruvade på lysrören så glimmade de till i vissa lägen. Vi har nu provat alla kombinationer av nya glimtändare och gamla lysrör, nya glimtändare och nya lysrör, nya glimtändare och ett nytt och ett gammalt lysrör osv… Det bästa som kunde uppbringas var ett svagt, svag blinkande sken från ett lysrör åt gången. Nu funkar inte ens en dunk med näven längre, så nu är det mys-lyse på muggen igen!

Långhyllan i vardagsrummet kom upp i alla fall! *dansar en mycket nöjd liten dans* ska måla på den ett varv till, sen kan jag äntligen ta upp mina böcker ur förrådet!

2 responses to “Dagens ”Att-göra -lista.”

  1. Annelie o Siggis

    Jösses vad ni har grejat! Hade också en sån dag häromdagen då massa som legat att väntas på att skruvas upp kom upp. Mha grannen förstås…tur det finns vänliga hjälpsamma vänner!

Kommentera

