Ett brott som jag dessutom inte kan ”ta tillbaka”.

Jag anser mig ha en bra känsla för gränsdragningar och rättvisa. Kunna skilja på vad som är rätt och vad som är fel. Men, tydligen så har jag inte det. Det som jag tyckte att man kan tänka är sexuellt tvång, visade sig vara våldtäkt i polisens ögon. Kände mig lätt illamående när jag gick från polisstationen. Hjärtat rusade och jag hade blodsmak i munnen och tunnelseende. Ville bara ta mig hem. Låsa dörren och tänka på annat än vad som hände de där nätterna i Fruängen. Jag som alltid tyckt att personer på film som tvekar att anmäla brott de utsatts för är mesiga och veliga, idag fick jag en annan syn på det hela. Fick en klump i magen när jag insåg att det jag just sagt var åtalbart. Det som jag berättat för kommissarien, och som han bandat. Ett brott som jag dessutom inte kan ”ta tillbaka” utan polisen kan välja att gå vidare med det ändå då det går under allmänt åtal. Det enda jag fick välja på var om jag ville ha ett målsägarbiträde, och om det spelade någon roll om målsägarbiträdet var en man eller en kvinna.

Polisen pekade på en hög med maskinskrivna papper som låg på skrivbordet. Högen var 10-15 cm hög, och bestod av förundersökningsmaterial i form av förhör. Det fanns våldtäkter som uppdagats i utredningen som var preskriberade nu. Polisen bad mig att inte ta tillbaka anmälan.

På vägen hem köpte jag ett överfallslarm och en ny självförsvarsspray. Den jag har är flera år gammal och jag vet inte om den fortfarande funkar. Jag tycker att det är mycket obehagligt att veta att M inte är frihetsberövad, utan är på fri fot och kommer in på förhör.
Han måste stoppas…

Kommentera

