Traditioner som är till för att hållas vid liv!

141224_06

Vi kan börja med granen. Den ÄR inte sned. Det bara ser så ut. Eller..? Förra året såg den ut som en banan, den lutade betänkligt – och under natten så tippade den.
Årets gran har inte tippat. Ännu. För flera år sedan (jag var inte med den julen) så lossnade en vital gren från granen. Den satte Fin-Turkens svärfar resolut fast med hjälp av en borr och trälim. Vilket resulterade i att hela granen barrade så fort katten passerade.

141224_05

En annan tradition är att fjutta eld på väggen i matrummet. Det började en nyårsafton för flera år sedan. På en nyårsfest så råkade Sören tackla en golvkandelaber så det rann stearin efter hela väggen. Det blev till att fixa en snygg fondvägg, då stearinet inte försvann.

I år var det jag som ansvarade för ljuständning. Och jag tände en massa ljus. När jag stängde en av lådorna i köpmansdisken så tippade ett av ljusen och det började ryka om tapeten! Jag lyckades släcka det så fort jag såg det. Fläcken är så liten att jag tror att det räcker med en tavla, så vi slipper tapetsera om igen.

2 responses to “Traditioner som är till för att hållas vid liv!

  1. Det ska vara lite dramatik när det är jul. Själv råkade jag skära mig i ansiktet när jag rakade mig på julaftonen för två år sedan. Det gick bra. Behövde inte uppsöka akuten.

Kommentera

