Jag faxar. Alltså finns jag.

Det är många som är nyfikna på mitt nya jobb, så här kommer en liten beskrivning av vad en sekreterare på en juristfirma gör på dagarna.
Jag faxar. Och får fax. Dock blev jag lite besviken att jag inte har tillgång till en old school fax med blankt papper på rulle, men jag får nöja mig med att faxa på lösblad.

150112_01
Så svarar jag i telefon. Dagen till ära har jag köpt mig en dutt (se bild ovan), så jag ska kunna manövrera min Samsung smidigt. På något sätt är den annorlunda än iPhone. Tror att bokstäverna och siffrorna är ännu mindre än vad jag är van vid. Riktiga Barbie-tangenter! Dutten är en penna i ena änden, och en dutt i andra änden. Den hade varit helt optimal om det funnits en lättklädd kille i pennan så jag hade kunnat stripa av honom kläderna med ett klick. Men, man kan ju inte få allt!
Om båda juristerna är upptagna så ska jag fråga om jag kan hjälpa till med något. Det kan ju hända att personen i andra änden vill lämna adressuppgifter, eller vill veta hur långt just deras ärende har kommit. Idag visade det sig att personen som ringde ville diskutera ett fall som påbörjades under första delen av 50-talet. Alltså – för över 60 år sedan! Jag kände att jag inte hade mycket att tillföra där, så personen i fråga fick återkomma.
Jag registrerar och skriver ut bouppteckningar. I den delen ingår det att läsa två olika handstilar som är i läkarklass. Det kommer att ta ett tag att lära sig tyda.
Så söker jag lagfarter, letar försäkringar och arkiverar papper. Kopierar och sitter i telefonkö. Beställer släktutredningar och letar folk.
Och jag trivs som fisken i vattnet!

Kommentera

