Islands natur.

150510_13
Vid inflygningen till Keflaviks flygplats såg vi ett mycket glest befolkat land. Närmare bestämt cirka 3 invånare per km². Mot Sveriges 21 invånare per km², som också räknas som glest befolkat. I Japan är folktätheten drygt 370 invånare per km².

150510_15
Dagen efter att vi landat hyrde vi en bil och körde utanför stan. Vi tog den vanliga turistrutten – Gyllene Cirkeln – en 30 mil lång tur. Först åkte till Thingvellir nationalpark och fikade lite. Jag köpte en rostbiffs macka som det var mer rostad lök på än rostbiff (det är inte mycket jag ogillar, men koriander och rostad lök är vedervärdiga saker).

150510_10
Från Thingvellir åkte vi vidare till ett geotermiskt område och såg Geysir, eller egentligen var det Strokkur vi såg. Strokkur är en gejser som får utbrott var 4 minut ungefär och sprutar då vatten rätt upp 15-40 meter.

150510_07
Nästa stopp på turistrutten var Gullfoss, två fantastiska vattenfall!

150510_05
150510_04
Det är svårt att göra vattenfall rättvisa med en mobilkamera, men jag lämnade min systemkamera hemma i Stockholm. Ett medvetet val att inte kånka runt på mer än nödvändigt. Att vara mer här och nu i upplevelserna än att leta kameravinklar och platser där stativet kunde stå under resan.

150510_08
Och, som ni själv kan se på bilderna så hade vi ett fantastiskt väder! Vi skulle stöta på några trevliga urinvånare några dagar senare, och de var förvånade att vädret var så fantastiskt stabilt och bra flera dagar i rad. Paraplyet låg längst ner i väskan under hela resan, utan att behövas.

4 responses to “Islands natur.

  1. Ett hundliv

    Den där turen har jag också gjort för 19 (!!) år sedan!! Himmel, nu känner jag mig uråldrig =) Men Island är fantastiskt!!

  2. Tjusiga bilder! Låter som en fantastisk resa!

Kommentera

