Är avokado en frukt…?

Det var meningen att Åsa och jag skulle se prins Carl Philip och prinsessan Sofia under kortegen efter bröllopet idag. Men, det blir inte alltid som man planerat. Vi nöjde oss med att sitta på en bänk i Mariatorget och äta glass och surra.

På hemvägen missade jag precis en buss från Liljeholmen, så jag for upp till Konsum och handlade. Ja, jag säger fortfarande Konsum fastän det står Coop ovanför dörren. Jag handlade och gick till kassan. Den enda kassan som var öppen var självscannings-kassan. Hade jag vetat det så hade jag handlat någon annan stans. Jag är nämligen en mycket disträ människa som handlar i ett söligt tempo. Jag är dessutom små-dement, så när jag väl kommer fram till denna självscannings-kassa så har jag ingen aning om ifall avokadon säljs per kilo, eller styck! Men för att väl komma dithän så måste jag lista ut om avokado är en frukt eller grönsak. Bär är inte ens valbart, så det behöver jag inte ens fundera över. Den säljs per styck, meddelar den trevliga killen som jobbar  e n s a m  i hela butiken 35 minuter innan stängning. Nästa kluriga sak är tomaterna. De säljs på kilo. Men, se de finns inte bland grönsakerna på pekskärmen. När jag söker på tomat, så kommer tobak och tamponger upp. Men inga tomater. Återigen får den trevliga killen rycka in. Han pekar på en våg som står några meter bort, tydligen ska de vägas separat. Jag är evigt tacksam att den mannen har en ängels tålamod! Klockan närmar sig nämligen 22, och jag är så trött att jag håller på att rasa ihop. Och det sista jag vill är att missa ännu en buss.

Kommentera

