”Så nu kan du dansa på midsommarafton!”

På vårdcentralen sa de att jag skulle kontakta R62 när blåsorna lagt sig för att få veta när jag kunde börja med Enbrel igen. Enbrel är en mirakelmedicin som hjälper mig att leva ett normalt liv, reumatismen till trots. Jag har ju inte fått ta den sedan jag fick bältros. Den 10 juni ringde jag R62. Jag fick en telefontid dagen efter hos min sköterska.
Hon kunde inte svara på när jag kunde börja med Enbrel igen utan skulle kolla med en doktor, då det visade sig att min doktor slutat på R62 och jag stod utan doktor för tillfället. Hon skulle även förnya mina provtagningsremisser. Och hon skulle höra av sig så fort hon talat med en doktor. Jag lämnade mitt jobbnummer, och har sedan dess även haft ljudet påslaget på min privata mobil under arbetstid, allt för att inte missa detta viktiga samtal.

150621_01
När jag får ont i nya leder så kliar det. Här har jag kliat så det har blivit sår på ovansidan handen. Det är i det här fallet tummen som värker.

Den 17 juni hade jag försökt nå min syster på R62 i några dagar, utan resultat. Så jag mailade i Mina Vårdkontakter och upprepade frågan om när jag kan börja ta Enbrel, och avslutade med en fråga om jag var bortglömd.

Den 18 juni ringde en annan syster från avdelningen och meddelade att hon fått en lapp av min syster, som nu gått på semester. Hon hade kollat med en doktor och jag skulle börja med Enbrel så fort min bältros-behandling var över. Jag frågade om det verkligen kunde stämma. Jag hade ju fått höra, både från min syster och vårdcentralen, att utslagen måste vara uttorkade innan jag fick ta Enbrel. Det förklarade den här systern att jag inte behövde vänta på, utan hon förklarade klämkäckt att jag kunde ta Enbrel-sprutan idag, så jag kunde dansa i midsommar!
Då kunde jag inte hålla käften! Vad är det för reumatiker som kan hoppa runt och dansa! Jag har gått utan behandling med mina biologiska mediciner i nästan en månad, och hon tror att EN spruta ska kunna hela mig! Det är för fan inte knark i sprutorna! Även om jag ibland önskade att det var det.
Nu har jag gått runt i tre veckor omedicinerad i onödan bara för att de inte återkommit direkt. Jag hade inte som mål att dansa på midsommarafton! Mitt mål är att hålla mig vaken efter jobbet! Mitt mål är att ens orka jobba. Att kunna klä på mig själv, så att jag kan ta mig till jobbet! Här om veckan fick jag inte på mig strumpor, då jag hade så ont att jag helt enkelt inte nådde ner till fötterna. Jag fick åka till jobbet i mina Birkenstock och ta med strumpor och skor i väskan så jag kunde ta på dem när jag mjuknat upp i kroppen.

3 responses to “”Så nu kan du dansa på midsommarafton!”

  1. Massor av styrkekramar…❤

  2. Usch…jobbigt med dubbla budskap 😞

Kommentera

