Idag fick han sin dom.

Han hånflinade. Han antecknade. Nickade bifallande ibland. Skakade på huvudet ibland. Så fort jag började mitt vittnesmål så avbröt(!) han mig och ville tillägga någonting. Ordförande avfärdade honom bryskt och påminde honom om att han fick gå via sin advokat för att bli hört i rätten.

Jag tittade inte på honom, bevärdigade honom inte med en blick. Men både Mad och Fin-Turken såg. De sa att han hånflinade och satt och såg överlägsen ut. Inte bara under mitt vittnesmål, utan även under vittnesmålen som följde efter mitt. Han sökte kontakt under hela dagen, och jag är så glad och tacksam att jag hade mina fina vänner med mig.

Idag fick han sin dom – 1 år och 6 månader samt skadestånd till målsägande.

Jag grät när jag fick beskedet. Kunde inte hålla tårarna tillbaka utan stod på jobbet och lipade. Nu hoppas jag att det är över.

Nedanstående text handlar inte om mig utan om målsägande S, hon träffade M sedan han och jag brutit upp 2010. Hon är en av de modigaste och starkaste människor jag träffat.
”Hon kände att hon började bli berusad och valde därför att inte dricka så mycket mer. M fortsatte dock att dricka. När de gick in i huset började M tjata om vårdnadsfrågan efter en eventuellt lyckad IVF- behandling. Han krävde att hon skulle skriva under ett avtal genom vilket han skulle få 100 % vårdnad om barnet. Han gav sig inte och till slut skrev hon på ett block att hon gick med på det. M gav sig emellertid inte utan började nu återigen ta upp frågan om att hon måste göra sig av med katterna. Hon sade att hon inte tänkte göra det. M tog då upp en kraftig skål som hon har drejat, så hon vet hur kraftig den är, och drämde den rakt in i fönstret så att det for glassplitter runt omkring.

Därefter började M gå ut. Han hade ett vinglas med sig och sade att han skulle kissa i glaset. Hon sade att hon tyckte att det var äckligt och sade åt honom att inte göra det. Då fick han syn på katterna och fick för sig att han skulle släppa ut dem, vilket han också gjorde. Hon lyckades stänga in dem igen och försökte sedan lämna platsen. Det blev tumult och M högg med en lång kniv genom kattburen. Hon försökte springa därifrån och rädda katterna. M kom emellertid i kapp henne och tryckte upp henne mot ett skåp/en garderob. Han höll fast henne med ena armen och höll kniven i den andra handen, cirka 1 dm ifrån henne. Han sade att han kunde skära av henne halsen här och nu. Hon trodde att han skulle döda henne och att det här var slutet. Plötsligt släppte han taget om henne och även kniven. Han fortsatte att hota henne med handen och slog sedan med full kraft sin hand in i skåpet, precis bredvid henne. Skåpet höll, men M fick märke på handen. Därefter kastade han sig på henne och vred ned henne på golvet. Hon hamnade på mage och han satte sig gränsle över henne. Han tog därefter tag i båda hennes armar samt nöp tag i hennes näsa och mun. Under några sekunder fick hon inte luft. Hon skrek och försökte komma loss. Han tappade fattningen och hon kom loss. M började gråta och sade att hon var elak. Hon sprang därifrån, bort till Ps hus, och plockade upp en extranyckel som hon vet var den finns. Hon låste in sig i flera timmar. M ropade efter henne men han hittade inte henne. Efter ett tag smög hon tillbaka för att hämta sina bilnycklar. Hon såg då att två av bildäcken, de närmast huset, hade punktering, så hon kunde inte köra därifrån. Efter händelsen såg hon att det var huggmärken i däcken.” Ur domen i mål B 3289-14, avd 4

Om du vill läsa mer, sök på grov kvinnofridskränkning här i bloggen. Eller ring Södertörns Tingsrätt +46 8 561 660 00 och begär ut handlingar i ovanstående mål.

5 responses to “Idag fick han sin dom.

  1. Men fy fan vilken människa!!! Bra att han fick ett straff fast det skulle vart lääääängre…
    Starkt och modigt av dig att vittna, många skulle nog tyvärr inte våga det mot en sån människa. Du är bäst 👍👍

    • Ja, när domaren förklarade att jag räknades som närstående då vi bott ihop och därför inte tvingad att vittna så var jag på vippen att springa därifrån. Men, så såg jag S förtvivlade min och kände bara att fan heller! Så jag vittnade.

Kommentera

