Han har några veckor till på sig att överklaga.

Han är inte frihetsberövad, och har sedan rättegången flyttat från skärgården och bor numer, tillsammans med sin fru, drygt 4 km från mitt hem. Jag passerar hans gym dagligen på min väg till och från jobbet. Jag passerar även hans psykologkontakt. Jag känner mig inte det minsta trygg i min vardag och vill helst inte lämna mitt hem.

Överfallslarmet som jag trodde låg i en låda i hallen visade sig vara en tipex-mus. Nu har jag laddat ner en överfalls-larm-app som aktiveras genom att jag skakar mobilen. Alla knapptryckningar för att sänka volymen på larmet har motsatt effekt och larmet stängs med en personlig kod.

Vad jag är rädd för? Detta har inte hänt mig, utan S. Själv orkar jag inte tänka igenom så detaljerat kring saker som hände i vårt förhållande. Jag hade inte heller någon möjlighet att göra någon anteckning, då han gick igenom precis allt från jackfickor till mobiltelefon och dator.
”De var på torpet och på kvällen tittade de på en film. De började tjafsa om något, hon tror att det var att hon har svårt att göra sig av med saker. Hon ville sedan gå och lägga sig medan M ville vara vaken. Då tog M upp ett annat ämne som var ständigt återkommande, nämligen att hon har jobbat utomlands när hon var yngre. Enligt M är man då per automatik en hora. Han tog hennes maracas och stampade sönder dem så att det for ut damm från dem. Hon gick och lade sig i sängen. M satte sig på sidan av sängen och började picka på henne med handen samtidigt som han sade åt henne att hon inte fick sova. Det höll på i tio minuter. Hon trodde att han skulle ledsna men det gjorde han inte. Plötsligt började M klaga på att det var dammigt. De öppnade fönstret. Hon tog in katterna i transportburen så att de inte skulle rymma. M blev då arg och anklagade henne för att bara tänka på katterna. Det blev tumult. Hon öppnade fönstret för att ta sig ut och slängde ut kattburen med katterna i genom fönstret. M högg tag i henne och drog in henne igen. Hon såg då att M stod med ostkniven i handen och hon uppfattade det som hotfullt. Han sade dock inget. Hon lyckades åla sig ut genom fönstret, ut i rabatten. M kom efter. De ”tumlade runt” på gräset, som en brottningsmatch. Kniven låg då på gräset, bredvid dem. Hon ville ta sig därifrån medan M försökte hålla kvar henne. M högg med kniven i kattburen. Katterna befann sig i buren. Hon rev honom för att försvara sig. M slet sedan upp ett stort hål i kattburen. Hon lyckades dra upp katterna ur buren och fly över åkern. Hon sprang till ladan en bit bort och klättrade upp på loftet. Hon beväpnade sig med en högaffel för det fall han skulle komma dit. Hon låg kvar där i tre timmar. Därefter gick hon till Ps hus och lämnade katterna där. Sedan begav hon sig tillbaka till huset. Den här gången var M inte ångerfull alls utan arg och hetsig. Detta skiljde sig från hur han brukade vara efteråt. Hon fick blåmärken på överkroppen, bl.a. bröstet, dels från när hon ålade sig ut genom fönstret, dels från ”tumultet”. Ur domen i mål B 3289-14, avd 4

Om du vill läsa mer, sök på grov kvinnofridskränkning här i bloggen. Eller ring Södertörns Tingsrätt +46 8 561 660 00 och begär ut handlingar i ovanstående mål.

One response to “Han har några veckor till på sig att överklaga.

  1. Pingback: Funderar över året som gått. | Jag har inte bara en hund

Kommentera

