Försov mig!

Vaknade en minut innan bussen lämnade busshållplatsen på gatan utanför. EN MINUT! En av de viktigaste besöken på länge var inbokat just idag, och jag försov mig! Snubblade upp och slog i lilltån. Skrek nästan av lycka när jag insåg att det fanns kaffe nog till en mugg kvar i botten av perkolatorn. Hällde upp kaffet i en mugg, och ställde in muggen i kylskåpet. Tog en snabb dusch, och slet upp mikron. Det var då jag insåg att kaffet stod i kylskåpet. Hann inte värma kaffet utan drog en hårborste genom håret samtidigt som jag slet åt mig ytterkläderna. Det kändes konstig när jag tog på mig kappan. Kollade i spegeln och såg att jag inte hade några byxor på mig. Vilken j*vla tur att jag insåg det innan jag var på väg till bussen!

Väl framme på Karolinska Solna, efter ungefär tuUusen byten mellan buss, tvärbana, tunnelbana och buss, var jag mycket glad att jag fått en vägbeskrivning till reumatologen av Sonja på jobbet. Jag var på plats 10 minuter före utsatt tid! Bara för att få veta att min läkare var hemma och vabbade, så jag fick vänta på en jourläkare. Men, jag väntar hellre på någon i en sådan situation än att jag låter dem vänta på mig.

151001_02
Jourläkaren var jättetrevlig. Ända till hon kallade in en annan läkare som bryskt klämde igenom min vänstra hand innan han bestämde sig för var han skulle sätta kortisonsprutan. Han var så hårdhänt att jag lättade från stolen. Jag frågade om bedövning, och fick till svar: ”Nej, nu sticker det till.” Med hjälp av ultraljud satte han en skitlång nål i min handled. 

Om du vill veta hur det känns att få en kortisonspruta i en svullen led så ska jag berätta. DET GÖR SKITONT! Det får ju liksom inte plats någonting mer när leden är så svullen att huden spänner. Den här sprutan prickade på kärringnerven i armbågen, fråga mig inte hur! 7-8 minuter efter att jag fått sprutan så ilade det hela vägen bak till baksidan av överarmen, via just kärringnerven i armbågen. Nu, 6 timmar senare, har kärringnerven lugnat ner sig lite. Istället gör det fantastiskt ont på framsidan axeln. Och handleden. Smärtan kommer att försvinna, förhoppningsvis till imorgon. Om inte så kommer jag att gnaga av mig hela armen inatt.
Jag for till jobbet och jobbade några timmar, trots att rekommendationen är att man ska åka hem och vila. Men, jag har inte råd att vara sjuk. Och högerhanden fungerar ju. Men jag kände att jag inte var på topp. Koncentrationsförmågan var verkligen avtrubbad. Nu ska jag vila lite på soffan, ackompanjerad av badrumsrenoveringen hos grannen en våning ovanför.

Kommentera

