Här kan du köpa mjölk och samtidigt gynna Sveriges bönder!

När jag lugnat mig lite efter Uppdrag Gransknings program om Arla började jag fundera på var jag kan köpa mjölk som både gynnar Sveriges bönder, och samtidigt inte gynnar Arla. Jag kollade på mjölkförpackningarna jag hade i kylskåpet och ingen av dem innehöll Arla-mjölk, vilket gjorde mig mycket nöjd. Men, enligt Syster innehöll de inte heller mjölk som gav bönderna någon ersättning, vilket gjorde mig mycket bedrövad.

Så jag ställde frågan på Twitter: Vilken mjölk ska man köpa för att bäst stödja Sveriges bönder? Ping (den enda bonde jag vet av här)

Ekobonden svarade snabbt med att ge mig tre alternativ, som fungerar för mig som bor i Stockholm. Här är hans tre alternativ. 1, Sju Gårdar borde gå att hitta i Stockholm.

2, Även Resta Gårds mjölk, i fina glasflaskor. Finns i Gamla stan.

3, Och så Blåklint, mjölk från Östergötland. Finns på Paradiset på Söder, säkert på något mer ställe.

Så nu vet vi som bor i Stockholm var vi kan köpa mjölk och mjölkprodukter med gott samvete i alla fall! Vet du om flera så tipsa gärna på Twitter eller i kommentarsfältet.

Kommentera

