Hur firar du Mors dag?

Jag och mamma brukar fira saker på stan. Det började för några år sedan när jag bodde i kappsäck, hos släkt och vänner och hos Stofilen. Sedan har det bara rullat på då jag inte är så förtjust i konceptet ”städa som en galning + bjud hem folk + passa upp på allt och alla utan att hinna umgås + städa när allt är över”. Sånt är inte roligt någonstans. Nä, vi ses på stan. Fikar på något trevligt konditori, eller kollar på något galler, eller någon utställning, eller fin trädgård. Det beror lite på vilken årstid som ”högtiden” infaller. Vi fyller år i januari och februari, så då passar konditori bäst. Idag är det Mors dag, och då vädret var fint passade det ju att vara lite utomhus.

160528_01
Vi möttes upp i Gamla Stan för att äta lunch på en Italiensk restaurang som mamma gillar. Men, konstigt nog så hade de flyttat på restaurangen sedan mamma var där sist! Så den låg inte i det hörnet som vi gick till. Mamma mindes inte vad den hette, så vi kunde inte Googla på adressen. Det var bara att trava kullerstensgata upp och kullerstensgata ner och söka. När vi sökt i en halvtimme så slank vi in på en Taco Bar och beställde varsin Strawberry Margarita. För mig blev det dagens frukost!

160528_02
Plötsligt ringde mammas mobil. Det var den finska släkten som sett oss i en gränd, men inte hunnit i kapp oss. De satt på en restaurang en bit bort och firade Paolos 60-årsdag! Vi gjorde dem sällskap en stund.

160528_03
Födelsedagsfiraren, och två av hans fina barnbarn (varav den ena har myror i brallan och är lite suddig).

160528_04
Jag byggde ett garage av en servett, som vi kunde parkera den suddiga lilla mannens bilar, båt, buss, motorcykel och ambulans i.

160528_05
Kolla! När vi letade efter en antikaffär jag besökte härom sommaren, så hittade vi restaurangen! Den hade naturligtvis inte flyttat på sig, vi kom helt enkelt från fel håll in i Gamla Sten. Vi åt en fantastiskt god lunch innan vi gick vidare.

160528_06
Och nej, den snygga kaffekoppen tillhör inte oss. Vi drack Cava och pratade om pensionsplaner. Mamma har just gått i (svintidig) pension. Och jag kommer aldrig att ha råd att gå i pension, så jag tänker jobba så länge jag orkar och kroppen håller. Sen får jag åka till nåt land i Asien och jobba som volontär med att tvätta apor eller nåt.

160528_07
Till bådas vår glädje hittade vi ett galleri som hade vernissage innan vi avslutade vår Mors dag!

2 responses to “Hur firar du Mors dag?

  1. Verkar som att ni hade det riktigt mysigt 😍

Kommentera

