Blocket. Inget för den som har svagt hjärta eller klena nerver.

Då jag mest har ena halvan av sängen som ren-tvätt-förvaring, och det sover en liten hund på den halvan, har jag beslutat mig för att byta ut min 160 cm breda säng mot en smalare. Någonting som är enklare att bädda. Som inte tar upp större delen av sovrummet och framförallt – inte hånar mitt singelliv!
Så jag har i två års tid letat efter en antik järnsäng. Då de inte växer på träd har jag bestämt mig för att köpa sängramen först, och beroende på dess mått en resårmadrass som passar.

För några veckor sedan hittade jag en fin järnsäng som uppfyllde mina kriterier på Blocket. Den var antik. Den var i fint skick (lite för fint egentligen då den var nymålad och inte så nött som jag önskat). Den fanns i Stockholm och kostade inte en förmögenhet, även om den var dyr. Mamma och jag åkte och köpte den. När vi kom hem fotade jag mina resårmadrasser och lade ut dem på Blocket.

Redan efter några dagar hörde en seriös köpare av sig. Hon hade tusen frågor om madrassernas ålder, om jag hade kvitto och annat. Jag är inte en sån människa som sparar på kvitton, och meddelade henne att kvitto inte fanns. Hon skulle bara fixa bil och bärhjälp så skulle hon komma och köpa dem 2-3 dagar senare. Där gjorde jag mitt stora misstag! För naturligtvis hörde en annan tjej av sig, och jag meddelade att madrasserna var tingade. 3 dagar senare hade jag inte hört av den första tjejen, så jag mailade och frågade vilken tid hon tänkte dyka upp. Då visade det sig att hennes pappa  k r ä v d e  kvitto på madrasserna för att hjälpa till med bil och bärhjälp! Hon mailade och ursäktade att ”hon tagit upp min tid”. Jag mailade surt tillbaka att hon skulle kolla väldigt noga med pappa innan hon gjorde affärer i fortsättningen. Den andra tjejen hade naturligtvis köpt andra madrasser.

Vet inte hur många mail jag fått med frågor om madrasserna finns kvar efter det. Dock ingen som hörde av sig mer när de fick veta att de fanns kvar. Inte förrän Galne Gunnar mailade här om dagen! Det som följer är inte på något sätt ändrat, utan direkt klippt ur vår mailkonversation.

Finns sängarna kvar?
Vänligen Gunnar

Hej Gunnar!
Madrasserna finns kvar. Jag var orutinerad och höll dem till en kvinna som aldrig dök upp.
Med vänlig hälsning, Linda

Hej Linda
Kan du mäta den exakta maximala längden på sängarna?
Hälsningar
Gunnar

Hej igen!
Nu har jag mätt och det är träramen som är störst. Den är exakt 200 cm.
// Linda

Va synd, hade hoppats på 190cm.
Tror du det är möjligt att vara lite ”wild n crazy” och kapa 7 cm?
Tänkte ha dom i en husvagn.
Hur gamla dom?
Hälsningar
Gunnar

Här tror jag att han driver med mig.

190 cm är specialmått. Har jobbat som sängförsäljare för många år sedan. Ni kan inte bygga om husvagnen 🙂
De är 4 år gamla. Jag köpte dem till min förra lägenhet. Men de är använda i tre år. Eller, den ena är använd i tre år. Den andra har fungerat som tvättavlastningsplats (därför jag säljer och byter till mindre säng).

Min kompis Nina säger att det går att kapa resårmadrasser! ‘Det är bara att ta bort några spiraler’. Jag har aldrig testat.

Skulle tro det. Det blir väl inte snyggt men kanske passar.
Varför skulle dom inte gå i en husvagn?
Hälsningar
Gunnar

Här skriver jag till mikebike och undrar om han har återupplivat Kaj, fast i nytt namn.

Det är ju du som säger att de är för långa. Jag vet inget om din husvagn.

Aha, du undrade om jag kunde göra om den. Såg inget frågetecken.
Nej tyvärr, vägg till vägg 192cm.
Kan du ta en bild på undersidan?

Jag fotar undersidan på en av madrasserna och skickar.

Det var snabbt.
Ser ut att kunna funka ändå.
Hur är du hemma i helgen,
Var finns sängarna?
Hälsningar
Gunnar

Joru! Här går det undan!
Madrasserna finns i XXXXX.
Jag är hemma imorgon.

Skulle kunna komma efter runt halv sex imorgon kväll och i stort sett hela dagen på söndag.
Hälsningar
Gunnar

17:30 imorgon blir perfekt!

Jag skickar nu mitt mobilnummer.

Okej
Slår en signal innan jag startar.
Kör från Gnesta
Kan vi göra något på priset?
Hälsningar
Gunnar

Jag svarar att priset är mycket fördelaktigt, och ej förhandlingsbart.

Får ett mail från en ny spekulant och mailar därför Gunnar igen.

Är det säkert att du ska ha madrasserna? Det är en tjej som hör av sig.

Ge henne chansen.
Hälsningar
Gunnar

Det kan bli lite knepigt att få till det. Så sälj om du kan.
Hälsningar
Gunnar

Det här är på fredag kväll, och då tjejen inte hört av sig mer på lördag förmiddag så mailar jag Gunnar igen.

Hej Linda
Vi avvaktar lite, håller på och lägga ett klinkergolv på 26kvm just nu.
Måste fundera lite mer på hur man ska göra, tusen spänn på ett experiment behöver jag fundera lite på.
Hälsningar
Gunnar

Sen mailar en kille. Han frågar bara var madrasserna finns, vi avtalar en tid. Han kommer precis när han ska. Betalar och lastar madrasserna och sen far han. Tack gode Gud! Så nu sover jag på en madrass jag lånat av grannen, och Anny får välja mellan en tältsäng modell lyx med lameller eller bäddsoffan. Ja, jag får nämligen besök den här veckan! Min tajming är inte den bästa.

 

Kommentera

