Återhämtning. Läkning. Återuppbyggnad. 

Jag ligger inte bara still på rygg och väntar på att dagarna ska gå. Har fått ett träningsprogram med olika övningar jag ska göra i sängen. 

  1. Trampa kraftigt med fötterna upp/ner för att förminska risken för blodpropp. Upprepa minst 25 ggr varje timma.
  2. Böj och sträck i den opererade höften genom att släpa foten längs underlaget. OBS! Ligg plant. 
  3. Spänn lårmuskeln och sträck i knäet. (Lägg gärna en kudde under knäna). Håll 5 sek, slappna av.

Så har jag min gröna pipa som jag sitter och andas i för att vidga lungorna så jag inte åker på lunginflammation eller vätska i lungorna eller nåt… minns inte riktigt vad de sa om den. Men 10×3 blås i timmen blir det med den.

Den är mycket irriterande när jag försöker se på tv. Ska kolla med sjukgymnasten om jag kan vända den upp och ner, med pipen neråt. Borde väl inte spela någon roll tycker jag. Motståndet är ju det samma.

Kommentera

