Att duscha är underskattat.

När man har förband så får man vara försiktig när man duschar. Operationssåret får inte bli blött. Förbandet jag fick direkt efter operationen var inte tätt, så det byttes ut mot ett smidigare, vattentätt förband. Med det nya förbandet har jag kunnat duscha. Jag har inte fått spola vatten direkt på förbandet. När jag tog stygnen i onsdags så fick jag ännu ett nytt förband. Den här gången var det tyvärr inte tätt. Vilket jag upptäckte i går kväll när jag duschade med det för första gången. Det fylldes snabbt med vatten. Vatten som stannade kvar i förbandet. Jag ringde 1177 och blev kopplad till distriktssköterskan. Hon sa åt mig att ta av förbandet och lufta såret till hon hade tid att komma förbi och lägga om det. Då det snöade på tvären ute skulle det ta flera timmar. Jag fick hjälp att ta av det blöta förbandet. Satte mig i duschen igen och spolade rent såret, som distriktan instruerat. Sen satte jag mig på ett rent badlakan i fåtöljen och kollade på film. 

Distriktssköterskan kom vid midnatt och tittade till mig. Hon tyckte att såret såg väldigt bra ut och satte bara ett enkelt förband över med lite tejp. Bättre att det får lufta, tyckte hon. I Finland tar de tydligen bort förband 24 h efter operation och har operationssår öppna. Där funkar det tydligen bra, så varför skulle det inte funka hemma hos mig? Vet inte om jag skulle vara lika pepp om jag inte var hemma! På sjukhuset fanns det ju en massa bakterier som jag verkligen inte ville ha med mig hem.

Tejpen lossnade ju direkt och fastnade på insidan byxorna, så nu sitter jag med ett par boxerkalsonger som täcket förbandet. 

Kommentera

