Tänk om ortopeden och FK kunde hålla reda på sitt?! Har fullt upp med mitt.

I mitten av februari talade jag med en läkare vid ortopeden om att förlänga min sjukskrivning. Han ringde och noterade vad jag upplevde som problem som gör det omöjligt att börja arbeta då den tidigare sjukskrivningen gick ut 26/1.

I förrgår mailade jag ortopeden och undrade var läkarintyget tagit vägen. Fick till svar att ”de fått tillbaka intyget då jag uppgett fel adress”. Sen läste sköterskan på kuvertet och insåg att de missat en etta och skickat läkarintyget till fel adress det var därför de fått tillbaka det! Varför de inte kontrollera min adress eller kontaktat mig då läkarintyget kom tillbaka kunde inte sköterskan svara på. Inte heller på min fråga om Försäkringskassan börjat med telepati, så de visste att jag fått ett läkarintyg. Idag kom läkarintyget till slut! Det tog tre veckor!

Ringde min handläggare på Försäkringskassan för att fråga om man ska skicka in kvitton i original, kvittokopior, eller inga kvitton alls när man söker en viss sorts ersättning för merkostnad? Fick det fantastiska svaret (via hans kollega, då han inte har behörighet att handlägga mitt ärende) att ”du blir kontaktad med alla uppgifter när du skickat in ansökan”. Gah! Fattar de hur mycket papper och kvitton jag har?! Jag vill kunna förbereda allt innan jag ansöker.

På min andra fråga ”hur överklagar jag sänkningen av min ersättning?” kunde han inte heller svara, och den kluriga frågan ska han återkomma med svar på på fredag eftermiddag. Jag har inte fått vård inom vårdgarantin, och jag har till och med ringt och bett min dåvarande handläggare på Försäkringskassan om hjälp att stöta på läkarna så att jag skulle bli opererade snabbare än efter 10 månader och 2 veckor. Tycker jag har gjort allt jag har kunnat för att bli opererad i rimlig tid! Och motsätter mig därför att få sänkt ersättning då jag varit sjukskriven mer än ett år och det beror på sköterskebrist.

Så kom uträkningen från socialtjänsten på vad jag ska betala för min hemtjänst. Jag har haft hjälp med städning två gånger i månaden, och daglig hjälp att ta på och av mina stödstrumpor och strumpor sedan i november. Då ingen räkning har kommit så frågade jag en biståndshandläggare förra veckan vad jag ska betala. Hon trodde att jag hade för låg inkomst så jag skulle slippa betala. Hon trodde fel. Jättefel. Idag kom uträkningen. Jag ska betala 1001 kr/månaden. Nu har jag verkligen inte råd att vara sjukskriven längre!

Kommentera

