Stockholm i mitt hjärta.

Jag vet inte vilken värld galningen som mejade ner människor på Drottninggatan i går förväntade sig att vi skulle vakna upp till i dag.
Jag vet bara att jag vaknade upp till ett Stockholm som jag är mycket stolt över. Glad att bo i. De vänner som satt inlåsta i butiker, hotell och på sina jobb i går höll sig lugna. De tog sig hem, många till fots utan att klaga. Några liftade. Många ställde upp med sina privata bilar och skjutsade okända människor till sina barn och sina hem. I dag visade nyheterna ett inslag med en kille som först skjutsade hem folk i skytteltrafik några timmar, sedan åkte han runt och delade ut frukt till poliserna som jobbat många timmar under hög press och stress!

På Twitter och Instagram startades snabbt en hashtag där folk erbjöd fika, mat, sovplats, prat, skydd och skjuts till de som inte tog sig ut från det avspärrade city, eller hem. Såg att några hotell erbjöd gratis övernattning av de rum de hade lediga. Jag ställde naturligtvis upp och erbjöd sovplats med kattlåda och klösträd. Hörde även av mig till de jag följer på Instagram som var på besök i stan som jag såg var strandsatta i Stockholm. Dock ordnade det sig för alla, så bäddsoffan var obemannad i natt.

Om galningen trodde att han skulle splittra oss, få oss misstänksamma och stänga våra dörrar så misslyckades han fatalt. Så många hem som öppnades!

Det jag verkligen saknade var någon att prata med om vad som hände. Mobilnätet var överbelastat och folk uppmanades att inte använda det för att de som verkligen behövde det skulle kunna ringa. Någon att hålla i handen i går hade varit fint.

Kommentera

