Pallat fläderblommor. Del II.

Nu är saften silad och upphälld på flaskor. Den blev jättegod!


Jag plockade 10 klasar fläderblommor. Skivade en citron. Kokade upp en sockerlag på 5 dl socker och 4 dl vatten. Blandade allt i en rostfri bunke och la en kökshandduk över. Så fick det stå i rumstemperatur i 2 dygn. Sedan 2 dygn i kylskåp innan jag silade det. Kunde inte hitta igen silduken, men det gick bra med en finmaskig sil. Skulle haft i 1 tsk citronsyra också, men jag hade ingen hemma så jag struntade i det.

4 responses to “Pallat fläderblommor. Del II.

  1. ungreumatiker90

    Ska göra min saft nu när jag äntligen är hemma igen. Hann att plocka blommorna innan och har dom liggandes i frysen i väntan 🙂

    • Jag gjorde bara en liten sats för att testa om det blev bra. Funderar på att plocka mer blommor och lägga i frysen, jag orkar inte göra mer saft nu.

  2. Ett hundliv

    Ser ut som solsken på flaska!

Kommentera

