Nivå-test.

När jag räknade matte under metod-delen av studierna insåg jag att jag inte har grundläggande kunskaper. Jag har ingen gymnasiematte. När jag började fundera på min skolgång så kom jag på att jag har flera luckor redan i grundskolan. Från 13 års ålder låg jag inlagd på Barnreumatologen i Lund en par tre gånger per år. Varje inläggning var en till tre veckor. Det fanns lärare där, så jag kunde ta med mig läxor dit. Men lärarna där var inte till någon hjälp, så jag pluggade själv och då enbart det jag kunde läsa i ren text som samhälle, historia och liknande.

Så här ser de flesta mattetal ut för mig.

Så jag kontaktade KomVux och fick veta att jag kan göra ett nivå-test för att se vad jag har för kunskaper. Idag var det dags för nivå-testet. Jag hade drygt 2h på mig att klara mattetalen. Jag var klar på 42 minuter. Inte för att det var lätt, tyvärr. Testet utfördes på dator, och det fanns tre svarsalternativ till varje fråga. Det var ju inte svårt att se vilket svar som var rimligt, särskilt inte som svarsalternativen var väldigt olika. Jag fick ett kladdpapper, penna och miniräknare. Jag skrev ner alla talen som jag gissade på, och de talen som jag kunde svaret på utan att kunna ställa upp talet. Det ska bli intressant att få veta vad jag har för nivå. Ett prov som jag inte vill ha många rätt på för en gångs skull!

Lämna en kommentar